Bizonyára sokaknak feltűnt, hogy kétféle Volkswagen részvény forog a német tőzsdén: VOW és VOW3. Mi a különbség, melyiket érdemes kereskedni, és miért?
VOW: közönséges törzsrészvény
VOW3: elsőbbségi részvény, amely szavazati jogot nem biztosít
A magyar befektetők, de az amerikai befektetők, főleg a kisbefektetői réteg sincs tisztában a különbséggel.
Történelmileg a Volkswagen elsőbbségi részvényei felárral forogtak a törzsrészvényekkel szemben. Ez a mintázat fordult át a 2015-ös dízel-botrányt követően. Arra számíthatunk, hogy a Volkswagen elsőbbségi részvényei és törzsrészvényei közti jelentős különbség megszűnik a jövőben.
A Volkswagen elsőbbségi részvényeinek likviditása a német tőzsdén nagyobb, miközben a szavazati jogot leszámítva gazdaságilag egyenértékű a törzsrészvényekkel.
VOW és VOW3 részvények történelme
Historikusan a Volkswagen elsőbbségi részvényeit (Németországban a VOW3 és az Egyesült Államokban a VLKPY) szerény felárral kereskedték a törzsrészvényekkel (Németországban a VOW és az USA-ban a VLKAY) szemben. De mára ez a minta teljesen megfordult, és az elsőbbségi részvények jelenleg körülbelül 20% -os diszkonttal forognak a törzsrészvényekhez képest.

A piros terület mutatja az elsőbbségi részvények történelmileg kialakult felárat, a zöld terület pedig a legutóbbi (átmeneti) diszkontot. Érdekes historikusan is egymásra illeszteni a két instrumentum grafikonját (havi bontásban). Látszik, hogy 2008-ban az irányító részesedés megszerzéséért ment a harc, a szavazó törzsrészvények elszálltak, miközben a nem szavazó elsőbbségi részvények szinte meg sem rezzentek: az emelkedésből teljesen kimaradtak, míg az ezt követő esésből annál inkább kivették a részüket. 2010 közepére ért össze a két részvényosztály értékeltsége, majd ezt követően forgott enyhe prémiummal az elsőbbségi (likviditási prémium). Az újabb szétválás már a világjárvány következménye, igazából az utolsó hónapban, 2021 márciusában durvult el.

A Volkswagennél a szavazati jog 2008 előtt számított. 2008-ban a Porsche Holding bekerítette a Volkswagen (szavazó) törzsrészvényeinek piacát (ami emlékezetes, brutális short sqeeze-t generált, amellyel rövid időre a Volkswagen lett a világ legértékesebb vállalata). Az akció eredményeképpen Porsche Holding a szavazó részvények több mint 50% -ával rendelkezik, ezért ma már a szavazati jogok szinte értelmetlenek. Ettől kezdve az elsőbbségi részvény sokkal nagyobb forgalmú, mint a törzsrészvény, és az elsőbbségi részvények enyhe likviditási prémiummal forogtak a törzsrészvényekhez képest.
Két oka lehet annak, hogy a VOW3 elsőbbségi részvények likviditási prémiuma eltűnt a közelmúltban.
Először is, a Volkswagen 3,6 milliárd eurós átváltoztatható kötvénnyel rendelkezik, amelynek átváltása november elején esedékes. Arra számíthatunk, hogy ennek a kötvénynek az elsőbbségi részvényekké történő átalakítása több mint 20 millió részvénnyel bővíti az elsőbbségi részvények közkézhányadát. Valószínű, hogy ennek az átváltoztatható kötvénynek a tulajdonosai shortolják a Volkswagen elsőbbségi részvényeit, ami jelentős eladói nyomáshoz vezet pusztán fedezeti célból.
Másodszor, az amerikai befektetők nem értik, hogy a Volkswagen elsőbbségi részvény egy sima, szavazati joggal nem rendelkező részvény. Lehet, hogy ezek az amerikai befektetők vásárolják a társaság törzsrészvényeit ahelyett, hogy a Volkswagen elsőbbségi részvényeit vásárolták volna.
Az elemzés e szerint tiszta arbitrázslehetőséget, könnyű pénzkeresetet mutat. Van, aki úgy gondolja, hogy amikor (1) november elején megszűnik az átváltható kötvények hatása, és amikor (2) az amerikaiak kezdik megérteni, hogy az elsőbbségi részvények lényegében nem szavazati joggal rendelkező, nagyobb likviditású részvények, a Volkswagen elsőbbségi részvényeit likviditási prémiummal fogják kereskedni a társaság törzsrészvényeivel szemben. E szerint shortoljuk a törzsrészvényt, és vegyük meg az elsőbbségi részvényt – tiszta 20%-os hozam.
De a helyzet azért nem ennyire egyértelmű. Az amerikai tőzsdén forgó törzsrészvényekre jogosító ADR (VLKAY) forgalma sokkal nagyobb , mint az elsőbbségi részvényre jogosító ADR-ben (VLKPY). Ez a mintázat pontosan ellentétes a német piacon tapasztalható kereskedési volumen-mintákkal (VOW és VOW3). Vagyis ezzel beigazolódhat az, amit a naponta 10%-al ugráló árakból már sejteni lehetett: a Volkswagen részvényeit felfedezte magának az a reddites közösség, amely a Tesla-t, és a többi elektromos gyártó részvényeit is az egekbe hajtotta. Ezeknek a spekulánsoknak a viselkedése pedig sokszor köszönőviszonyban sincs a racionalitással, nem kizárt, hogy a spread a két részvényosztály közt még tovább fog tágulni.

Mit lehet javasolni? Aki hisz a Volkswagen további felértékelődésében, az vegye meg az elsőbbségi részvényt. Aki a spekulációs lehetőséget látja a részvényben, jobban teszi, ha a csorda hangulatának hullámait igyekszik megjátszani a törzsrészvények segítségével. Ha valaki az arbitrázsban gondolkodik, a racionálisan gondolható fedezetnél nagyobbat különítsen el erre a célra.