A Volkswagen amerikai részlege hétfőn jelentette be a Twitteren, hogy az Egyesült Államokban a céget az elektromos autók iránti elkötelezettsége miatt Voltswagennek fogják hívni.
Minden fontos gazdasági, és nem gazdasági média beszámolt a hírről, óriási hírverést csapva a bejelentésnek. Rá egy napra aztán bejelentették, hogy igazából nem váltanak nevet, az egész csak egy áprilisi tréfa volt.
Erre az áprilisi tréfára +10%-al ugrottak felfelé a társaság törzsrészvényei. Az elsőbbségi részvények erre sokkal visszafogottabban mozdultak. Az áprilisi tréfára adott árfolyamreakció remekül mutatja, hogy a redditesek fedezték fel maguknak a részvényt.
Teslasodik a VolksWagen
Kérdés, hogy hova vezet ez a „vicceskedjünk a tőzsdén, mémekkel manipuláljunk” mentalitás. Ha ezért megbüntetik a céget, akkor a Tesla-t tízszer ennyire kellene büntetni. Ha nem, akkor viszont elszaporodhatnak az ilyen jellegű manipulációk. Illetve tartok tőle, hogy anélkül is: nincs olyan büntetési tétel, amely ne érné meg, ha közben 10%-ot emelkedik a részvény árfolyama.
Illetve van, de az nagyobb tétel lenne, mint amit a dízelbotrányért kapott a vállalat. (Csak a nagyságrend kedvéért: ez a „tréfa” közel 15 mrd euroval növelte meg a tarsaság össz-kapitalizációját. 148,4 mrd euró a keddi záróárral számolva a kapitalizáció.) Egy 15 mrd euro-s büntetés alighanem egyszer s mindenkorra elvenné a kedvét minden érdekeltnek hasonló kísérletektől, ám szinte kizárt, hogy ekkora büntetést kapna a vállalat. Ha egyáltalán kap.
És hogyan tovább, VoltsWagen? Visszaeshet 240 környékére, a törzsrészvények ára összeérhet az elsőbbségivel, de legalábbis visszaállhat a korábbi, mintegy 20 euros spread a kettő közt. Ez viszont nem a közeljövő, amíg a redditesek ennyire ficánkolnak, addig nem áll vissza ez a spread, inkább tovább tágul, mint ahogy a tegnapi performansz jelezte. Vagyis egy sima arbitrázs, ami logikus lehetne, szintén extra kockázattal jár.
