Elon Musk a Tesla vezérigazgatója egy Twittter-bejegyzésben megírta, hogy a Tesla többé nem fogadja el az autóvásárlás ellenértékeként a bitcoint klímavédelmi okokból. A kriptovaluta árfolyama 20 százalékot zuhant egyetlen nap alatt erre a hírre, illetve az azt megelőző inflációs adatra. Musk korábban elkötelezett volt a bitcoin mellett, februárban derült ki, hogy a Tesla 1,5 milliárd dollár értékben vásárolt belőle befektetés gyanánt, majd márciusban azt is bejelentette, hogy a jövőben a cég elfogadja a digitális fizetőeszközt.
Klímavédelmi aggályok
Környezetvédelmi oldalról azt kifogásolták, hogy a bitcoin bányászata a klímaváltozás irányába hat, hiszen rendkívül nagy számítási kapacitást igénylő tevékenység, ami rengeteg áramot fogyaszt. A bitcoin 75 százalékát Kínában bányásszák, ahol az energiamix túlnyomó részét fosszilis energia teszi ki, tehát a bitcoin előállításához szükséges áram leginkább szénalapú energiahordozók égetéséből származik.
Óriási nyomás lehetett a Tesla-n, hogy hagyja abba a bitcoinnal kapcsolatos üzleteit, hiszen így komoly esélye lett volna annak, hogy a környezetvédelmi szempontok miatt bukhatja a CO2 kvótákból származó bevételeit.
Piaci hatás
Míg a bitcoin, és a többi kriptoeszköz számára ez a bejelentés hatalmas negatívum, a Tesla-nak akár előnyére is válhat. A bejelentés hangsúlyozza, hogy a Tesla nem fog eladni bitcoint, ami a bejelentés élét kívánta tompítani. Viszont feltűnő, hogy a megfogalmazás jövő időben történt, vagyis nem kizárható, hogy a Tesla a korábban vásárolt 1,5 milliárd dollárnyi bitcoinját már eladta. Ez erősen valószínűsíthető, hiszen a gyorsjelentésből már kiderült, hogy a negyedév végéig ennek 10%-ától már megvált. Ha a teljes mennyiségtől megszabadult, akkor akár 1 mrd dollár nyereséget is elkönyvelhetett a vállalat.
Persze, ez rövid távon éreztetheti a hatását, hiszen rendkívüli bevételt jelent a vállalat számára. A befektetők azonban az alaptevékenység, vagyis az autógyártás alakulására fókuszálnak. Ez utóbbiról viszont rossz hírek érkeztek Kínából. A vállalat az amerikai-kínai feszültségek okozta bizonytalanság miatt leállította a sanghaji gyár bővítésére és globális exportközponttá tételére irányuló földvásárlási terveit. Sőt, már csökkenő értékesítési számokról is érkeztek hírek Kínából. Elmondható, hogy még mindig rendkívül túlértékelt a Tesla azzal együtt is, hogy mindenkori maximumához képest már elvesztette értékének a harmadát.