Miután Cristiano Ronaldo a keddi EB-sajtótájékoztatón eltolta maga elől a szponzorkólát, a Coca-Cola piaci értéke mintegy négymilliárd dollárt zuhant – írja a Guardian.
A portugálok – és talán az egész EB – legnagyobb sztárja olyan megvetéssel tolta el maga elől a két üveget, mintha éppen egy szabadrúgást akartak volna elvégezni helyette. „Agua” – kommentálta egy vizesflakont lobogtatva. „Coca-Cola” – tette hozzá fintorogva. Ennek hatására a Coca-Cola részvényárfolyama szinte azonnal 1,6 százalékot csökkent, a Coca-Cola piaci értéke pedig 242 milliárd dollárról 238 milliárd dollárra esett vissza.
Clickbait a javából
Minden szakmának megvannak a törvényszerűségei. Az újságírószakmának az internet korában az, hogy minél nagyobb olvasottságot generáljon, minél több kattintást generálva. Az ezt célzó szakmai buzgalom sokszor átmegy valótlan hírek közlésébe, csúsztatásokba. Az alaposság hiánya akár átmehet nevetségességbe is, mint jelen esetben.
A sajtótájékoztató, ahol Ronaldo eltolta magától a Coca-Cola-t, június 14-én, egy nappal a magyar-portugál EB-mérkőzés előtt volt. Történetesen ugyanezen napon esett le az osztalékszelvény a részvényről: 0,42 dollár osztalékot fizetett ezen a napon a Coca-Cola részvényenként. Az osztalékszelvény leesésével egy időben a részvény árfolyama is esik, ha egyéb hatásokat kiszűrjük, akkor ugyanilyen mértékben. A Coca-Cola esetében az előző napi záróár 56,16 dollár volt. Az aznapi nyitóár 55,69. A kettő közötti különbség 0,47 dollár. Az osztalékszelvényen felüli különbség mindösszesen 5 cent, azaz 1 ezrelék, amely elhanyagolható mértékű árváltozást jelent. Hasonló következtetésre jutunk, ha a két nap átlagárait hasonlítjuk össze.
Valósabb képet kapunk a részvényről, ha nem az ilyen hatásvadász cikkekre kattintunk, hanem a chartot nézzük meg rendesen. E szerint február óta több, mint 15%-ot emelkedett az árfolyam, az idei évben is szerény pluszban áll. A tavalyihoz képest pedig minimálisan, 1 centtel emelte az osztalékot is a vállalat, amely részvényenként mintegy 3%-os osztalékhozamot jelent.

Tehát jó befektetés a Coca-Cola?
Látható a fenti adatokból, hogy a „beszakadt a Coca-Cola Ronaldo akciójára” felvetés óriási csúsztatás, és ezúttal nem is a magyar újságírók követték el ezt az orbitális hibát. Tudjuk, hogy Warren Buffet egyik legstabilabb, leghosszabb ideig tartott befektetése a Coca-Cola. Sokan gondolhatják emiatt, hogy a Coca-Cola a legjobb részvény a világon, „ha Buffet is meggazdagodott belőle, akkor nekem is jó lesz hosszú távra”. (Itt jegyezzük meg, hogy Buffet gazdagodását sokkal inkább a 0,1%-os személyi jövedelemadó segítette…) Tipikus „özvegyeknek és árváknak” unalmas részvény, amelyet az ember az unokájának is megvehet.
Igen ám, de ha eltekintünk az eredeti cikk kattintásvadász jellegétől, és elgondolkodunk azon, hogy vajon miért jelenhetett meg egy ilyen cikk a világ egyik legtekintélyesebb lapjában, a Guardian-ben, merőben más következtetésre juthatunk.
A világon egyre erősebb az egészségtudatos táplálkozás, a zöld-hullám oldalvizén egyre többen emlegetik a cukor rendkívül káros hatását az emberiség egészségére. A cukorbetegség mára népbetegség, amelynek ártalmait különösen felerősítette a pandémia. Az elhízott emberek sokkal nagyobb eséllyel betegednek meg a vírussal, és a hatásai is súlyosabbak. A Coca-Cola a cukros üdítői révén ennek az elhízásjárványnak az egyik legfőbb generátora a világon, amelyet én már nagyon régóta hagoztatok. Egyelőre ez még nem többségi, mainstream vélemény, ám a folyamat, hogy ez az értékelés konszenzusos véleménnyé váljon, a szemünk előtt zajlik.
A Guardian újságírója is egy kicsit előreszaladt, de ettől még jelzésértékű a cikk megjelenése. A Coca-Cola, a Pepsi-Cola és a hasonló cégek bármikor, már a közeljövőben perek sokaságát kaphatják a nyakukba, amelyekkel a fogyasztók a különböző testi nyavalyáikért kártérítést kezdhetnek követelni a „cukros”-vállalatoktól. Ugyanígy, állami szervek is óriási büntetéseket szabhatnak ki a vállalatokra, amelyek a dohányipari vállalatok – megérdemelt – sorsára juthatnak.
Azt javaslom, hogy ezúttal ne kövessük az omahai „bölcs” befektetését, mert hosszú távon biztosan negatív megítélés fogja sújtani a Coca-Colát.