A Virgin Galactic múlt héten megkapta a szövetségi légügyi hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) repülési engedélyét, miszerint engedélyezi a vállalat számára turisták szállítását az űrbe.
Jeff Bezos már a múlt hónapban július 20-át jelölte ki űrutazása napjául. Három embert hívott magával a New Sheperd fedélzetére: fivérét, egy jótékonysági árverés győztesét, valamint csütörtöki bejelentése szerint a 82 éves Wally Funkot, egykori pilótanőt. Miután a Virgin Galactic megkapta a repülési engedélyt, Richard Branson angol milliárdos bejelentette, hogy csak azért is előbb akar felmenni a világűrbe, mint Jeff Bezos, és ő július 11-én repül a világűr peremére.
Branson cége, a Virgin Galactic által az Egyesült Államokban két évtizede fejlesztett Unity hátsó ülésén lesz utas. Az űrjármű 90 kilométeres magasságig fog feljutni, a fedélzetén utazók így kapnak pár percnyit a súlytalanságból, és megnézhetik a Föld görbületét.
Branson utazása lesz az utolsó mérföldkő abban a folyamatban, miszerint kereskedelmi űrutazási szolgáltatását rendszeressé teszi. Nagyjából 600-an már be is fizették az előleget a kirándulásra. A nagyvállalkozó repülése azt jelenti, hogy ezek a jelentkezők igen közel kerülnek a menetjegy teljes árának – egyes esetekben 250 ezer font (102 millió forint) – a befizetéséhez.
„A világűr mindannyiunké. Tizenhét év kutatás, fejlesztés és innováció után az új kereskedelmi űripar készen áll, hogy megnyissa az univerzumot az emberiségnek és teljesen megváltoztassa a világot” – mondta Branson.
Ha Branson missziója sikerrel jár, akkor lépéselőnyt szerez az űrturizmusban riválisával, az Amazon-alapító Jeff Bezosszal szemben. Branson egyértelműen Bezos űrutazására válaszul jelölte ki július 11-ét repülése napjául. Eredetileg ugyanis a következő Unity-járaton a Virgin Galactic négy alkalmazottja utazott volna, hogy teszteljék a kabin élményét a jövendőbeli turisták számára. A milliárdos csak ezután indult volna. Most ő lesz a négy tesztelő egyike Beth Moses, a Galactic vezető űrhajós oktatója, Colin Bennett vezető mérnök és Sirisha Bandla kormányzati ügyekért felelős alelnök mellett. A két pilóta elöl Dave Mackay és Michael Masucci lesz.
A 2000-es években hét tehetős ember fizetett azért, hogy meglátogathassa a Nemzetközi Űrállomást (ISS). Az orosz űrügynökség védnöksége alatt a szervezett űrutazás lehetősége azonban 2009-ben megszűnt.
Virgin Galactic
Bezos vállalkozása, a Blue Origin nem nyilvános társaság, azaz tőzsdén nem vehető meg a részvénye. Elon Musk egy kicsivel üzleti modellel rendelkező vállalata, a SpaceX úgyszintén nincs még a tőzsdén. A Virgin Galactic viszont fordulatos pályát jár be a tőzsdei árfolyamát tekintve.
Az év elején nagy rally-t hozott a Cathy Wood -féle ARK Invest bejelentése, hogy űr-alapot hoz létre. Ennek hatására még az alap indulása előtt egymással versenyezve repítették fel az űrbe – na nem a Unityt, hanem – az árfolyamot. Mire az alap elindult, a korábbi vevők már eladtak. Majd érkezett a hír, hogy a bennfentesek, köztük az alapító, és a vállalat vezérigazgatója is eladtak. A mélypontot az jelentette, hogy az ARK teljesen kiszállt. Az idei második emelkedő hullámot a tesztrepülésről szóló hírek indították el, majd annak sikere vonzott újabb vevőket a részvény piacára. Egy hete az 50%-os emelkedést pedig az a hír okozta, hogy a hatóság engedélyezte a kereskedelmi repüléseket. Ekkora emelkedésre aztán a korábban vásárlók már realizáltak: az utolsó öt nap egy tüske. Támasz 38,50-en.

Ha a küldetés sikerrel jár, Branson és társai épségben visszatérnek a földre, akkor azzal a Virgin megnyerheti az űrversenyt, a részvény árfolyama pedig egy szolidabb, megalapozottabb növekedési pályára állhat.