Történetének legnagyobb átalakítására került sor a legfontosabb német részvényindexnél, a DAX-nál, szeptember közepétől a korábbi harmincról negyvenre bővült a komponensek listája. Fél éve írtam az index változásáról, felsorolva, és röviden ismertetve a bekerülő új indextagokat. Most megnézzük, hogy az eltelt fél évben hogyan teljesítettek ezek az indextagok, mennyire volt sikeres az eredeti elgondolás. Csak olyan vállalat kerülhetett be, amely a megelőző két évben nyereséget tudott felmutatni az EBITDA szintjén.
Hogyan teljesített a Dax index?
2022 március 10-iog az index mintegy 10%-ot esett, amelyben már benne van a március 9-i nagy felpattanás is, és természetesen előtte az orosz-ukrán háború hatása. Gyertyákkal ábrázoltam az index változását, a hozzá tartozó forgalmi adatokkal. A 2021. szeptember 20-i adatok jelentik a 100%-ot. Az ábra mutatja az új indextagok relatív teljesítményét, vagyis azt, hogy mennyire teljesítették alul, vagy esetleg felül az indexet ebben az időszakban. Jól látható, hogy felülteljesítő ezek közül a vállalatok közül lényegében nem volt: 1-2%-al esett kevesebbet két hagyományos részvény, a Porsche és a Siemens Health. Alulteljesítő volt viszont az új gazdaságot képviselő részvények mindegyike, ezen belül is súlyosan alulteljesített a HelloFresh, Sartorius és a Zalando. Az index összeállítóinak tehát nagyon nem jött be az az elképzelése, hogy az új indextagokkal kibővítve
dinamikusabbá változtatják a DAX-indexet, egyúttal feledtetik a WireCard botrány kellemetlen emlékét. Ez az indexbővítés sokkal inkább erőltetettnek, izzadságszagúnak tűnik…

Lássuk egyesével az index új tagjait
Ezt a részvényt tulajdonképpen csak a háború kitörése viselte meg, de az nagyon. Előtte határozottan felülteljesítő, erős volt.

Cathy Wood kedvenc részvényei mellé lehet tenni…

Ez is hagyományos részvény, a bevezetés után, az év végéig szépen teljesített. Az idei év viszont már megviselte.

Ennek is az idei év félelmei tettek be. Nem csak a háború, hanem a kamatemelési félelmek is.

Ún. pandémiás részvény. A csodálatos jövőt, permanens növekedéssel árazták benne korábban. E mellé kb. a Zoom-ot tehetjük.

Ez is a pandémiából húzott hasznot, de jellemző, hogy mióta betették az indexbe, permanensen esik. Azt is mutatja ez a chart, hogy az sem tuti üzlet, hogy meg kell venni valamit azért, mert bekerül az indexbe. Sőt: sokan megvették a hírre, miszerint bekerül az indexbe, és amikor már benne volt, már mindenki csak eladni akart.

Ez a chart kifejezetten biztatóan alakult, ennek a háború tett be, de az nagyon. Nem világos továbbá, hogy ez a vállalat pontosan milyen viszonyban van a Volkswagen sportautó-üzletágával, amelyet most készül leválasztani az anyacég. A funda elemzők majd kibogozzák, addig viszont ez a részvény itt az indexen belül is inkább csak zavarórepülést végez, mert a névazonosság csak összezavarja a fejeket. Ez a Porschen nem az a Porsche, amire mindenki gondol.

Egészen tűrhetően teljesített a háború kitöréséig. Utána viszont mélyrepülés.

Egy szép menetet tudott produkálni a taggá válás után, de aztán éles, a végén begyorsuló esés (öt hullámban, ha valaki esetleg a vételen gondolkodik).

Szintén a pandémia haszonélvezője volt. Az idei év már nem a világjárványról szól…

Újabb változások
Időközben is kerültek be új tagok. Ilyen pl. a Beiersdorf, a népszerű Nivea-termékcsalád gyártója, amely már fél évvel ezelőtt is aspiráns volt. A gyors bekerülést még gyorsabb kikerülés váltja, valószínűleg a régi probléma jött elő újra. Túlságosan alacsony a közkézhányad a cégnél. Most márciusban a Daimler Truck kerül be új tagként az indexbe…
Babics Egon
standard@chartelemzes.hu