A magyar sajtóban körbefutott a hír, miszerint az ország kukoricatermése nem fedezi a belső felhasználás igényeit. A Portfolio cikkére hivatkoznak. Igen, ez szomorú tény, és az évszázados aszály ismeretében senkit nem lephet meg. A kukorica az idei évben elszáradt.
Ám nem véletlenül emeltem ki a cikk címében, hogy a szakértők a nevüket nem vállalják. Vajon miért? Ez felettébb gyanús kell, hogy legyen bármely olvasónak.
„A legoptimistább jóslatok is csak 3,6 millió tonnás termésre számítanak, de a borúlátóbbak mindössze 2,8 millió tonnára. Ez, figyelembe véve a megszokott, 6-9 millió tonna körül alakuló éves termést, kirívóan rossz adatnak számít.”
A hazai felhasználás normál években 4-5 millió tonna között mozog, amelyben a kukorica étkezési, takarmányjellegű, valamint ipari és vetőmag-hasznosítása is benne van.
És ebben az utolsó mondatban van a lényeg elrejtve: „a kukorica étkezési, takarmányjellegű, valamint ipari és vetőmag-hasznosítása is benne van.”
Mert egy átlagolvasó a hír olvastán mire gondol? Nem lesz mivel etetni a malacokat, így a hús ára tovább fog emelkedni. Ezt jelenti a takarmányjellegű felhasználás.
Ipari felhasználás – az meg micsoda?
Ipari felhasználás. Mintegy mellékesen van megemlítve, mintha a vetőmag jellegű felhasználással lenne egy súlycsoportban. Ezzel szemben a valóság az, hogy a felhasználás több, mint fele úgynevezett ipari jellegű. És ez mit is jelent? Mindenki látja, szembesül vele nap mint nap. Csak nem tudatosítja, hogy ez mit is jelent.
E10 benzin
Igen, a szomorú, és egyben felháborító igazság az, hogy az autónkba tankolt benzin 10%-a etanol. Vagyis teljesen értelmetlenül elfüstöljök, mert valaki valamikor, kb. 10 éve kitalálta, hogy ez mennyire nagyszerű dolog, hogy az állatok takarmányozása helyett a benzint higítsuk ilyennel. Amitől ráadásul megromlik, megkocsonyásodik a benzin, ha sokáig tároljuk, szétmarja a fűnyíró benzinvezetékét, ha benne marad télire, stb. Vagyis kifejezetten rosszabb lesz a benzin minősége. Az élelmiszer pedig ettől csak drágul és drágul. (Lényegében az arab tavasz forradalmi eseményeit ez a fantasztikus innovatív ötlet váltotta ki, amely globális élelmiszerár drágulást hozott.)
De mennyi is ez a bioetanol-felhasználás? Míg takarmányozási célra Magyarországon 1,5-1,8 millió tonna kukoricát használnak fel, a bioetanol előállításához 2,2 millió tonnát.
Kinek az érdeke?
A fenti adatból köveztkezne a pofonegyszerű megoldás: a benzin bioetanol arányát le kell csökkenteni. Már az is óriási segítséget jelentene, ha visszaállnánk a korábbi E5-ös, azaz 5%-os szabványra. Csak ezzel az egy lépéssel negyedével lehetne csökkenteni a hazai felhasználást, azaz nem kellene importálni. Ezzel vissza lehetne fogni mind a kukorica, mind a húsárak emelkedését, vagyis az inflációt. Vagyis ez mindenki érdeke. Ám ezzel szemben áll az állam érdeke, hogy növelje az inflációt, és ezen keresztül az adóbevételeket, illetve a bioetanol-gyártók érdeke, amelyek a nagy és biztos megrendelésben érdekeltek.
Innen javaslom a nevüket nem vállaló piaci szereplők véleménye alapján írt hírt kritikátlanul átvevő újságíróknak, hogy inkább a valós tényeknek járjanak utána. Kik a bioetanol üzletág legnagyobb hazai beszállítói? Miért nem lehet csökkenteni az üzemanyagok bioetanol tartalmát? Vajon ez a 10%-os arány az üzemanyagokban uniós, vagy magyar előírás? A Mol egyébként pedzegette már, hogy érdemes lenne ennek az etanol-aránynak a csökkentését fontolóra venni…
(A chartok részletes elemzése a www.chartelemzes.hu oldalon, saját ügyfelek részére elérhető.)
Babics Egon
standard@chartelemzes.hu