Évekig tartó növekedés után, a támogatások kifutása és az áramdíj emelkedése miatt két év alatt a felére csökkenhet az elektromos autók részaránya a németországi értékesítésekben.
Ferdinand Dudenhöffer, a duisburgi egyetem professzora, a Center Automotive Research (CAR) kutatóintézet vezetője szerint jövőre 484 ezer elektromos autót értékesítenek majd Németországban, ami 21,3 százalékos piaci részesedésnek felel majd meg. 2024-re már csak 362 ezres eladást vár, miközben idén még 720 ezer villanyautót adnak el Németországban. Az elektromos autók piaci részesedése ezzel a mostani 27,8 százalékról 2024-ben csaknem a felére, 14 százalékra csökkenne.
Dudenhöffer szerint az elektromos autók a kormányzati támogatás korlátozása, valamint a jelentős mértékben megemelkedett energiaárak miatt válnak majd kevésbé kelendővé.
A plug-in hibridek már a jövő évtől egyáltalán nem kapnak támogatást Németországban. A teljesen elektromos járművekre pedig az “innovációs prémium” a nettó listaáraktól függően 4500-6750 euró közötti összegre csökken a korábbi 7500-9000 euróról. A CAR becslései szerint a támogatási keret ráadásul 2023 végére ki is merül.
Mit áraznak a befektetők?
Európában folyik a mobilitás kikényszerített átállása az elektrizáció irányába. A korábbi dízelbotrány miatt a Volkswagen ennek a folyamatnak az élére állt Európában. A fentiek fényében kérdés, hogy jó döntést hozott-e a vállalat?
A Porsche részesedésének nek egy részét nagy sikerrel értékesítette a vállalat. A kibocsátás óta a Porsche töretlenül emelkedik. Mostanra eljutottunk oda, hogy a Porsche AG piaci kapitalizációja 20 százalékkal nagyobb, mint a Porsche AG 75 százalékát továbbra is birtokló VW Csoporté. Az elsődleges kibocsátásból keletkezett nyereség felét, részvényenként 19 euró osztalékot kifizeti a vállalat: a tervek szerint az osztalékszelvény leesésének a napja december 19. – eddig lehet megvásárolni az osztalékért a részvényt -, míg az osztalék kifizetésének a napja január 9. Ez komoly felfelé ható vételi erőt kellene, hogy jelentsen, ám azt látjuk, hogy a részvény teljesítménye meglehetősen harmatos. Ahogyan az lenni szokott, az osztalék mértékével esik a részvény ára az osztalékszelvény levágásának napján. Jelenleg az ár 139 euró környékén mozog, december 19 után ceteris paribus 120 euróra eshet. Ez az ár mintegy két éves mélypontot jelent, ez alatt csak a covid lezárások hírére esett, illetve a dízelbotrányt követő kiábrándulás során.


Jó befektetés a Volkswagen?
Több alapos elemzés is született az elmúlt időszakban, miszerint egy értékalapú befektető számára kiváló vétel a Volkswagen. A Porsche többet ér, mint az azt tulajdonló teljes anyavállalat a tőzsde értékítélete szerint, ez így nem maradhat.Vagy másképpen: a befektetők negatívra értékelik a Volkswagen jövőbeli értékét. A fenti hírek függvényében a befektetők azt árazzák, hogy nem fog megtérülni az elektromos-autó átállás a vállalatnak, vagyis a jelenleg kutatás fejlesztésbe, majd beruházásra fordított pénz kidobott pénz az ablakon, értékrombolás. És lehet, hogy igazuk is van.
Mielőtt valaki azt mondja, hogy ez hülyeség, gondoljuk át. Míg az európai politikusok a elektromos autót erőltetik, a sokak szerint valódi megoldás már kopogtat az ablakon. Ez a technológia pedig nem más, mint a hidrogén-meghajtás.
(Egy kis adalék. Hírek szerint a Škoda, a Volkswagen almárkája 5,6mrd eurót költ el a közeljövőben az elektromos átállásra. Ez az összeg brutálisan sok, összevethető azzal, amely a magyar-EU költségvetési pénzek nagyságrendje. Mindez egyetlen almárkától, és lehet, hogy az egész megy a levesbe.)
Nem kell messzire menni időben, hogy belássuk, mégsem a tuti vétel a Volkswagen a jelen piaci helyzetben. A FaceBook, mostani nevén a META dézsával önti a pénzt a lefolyóba azzal, hogy a befektetők által totális zsákutcának gondolt metaverzum fejlesztésére pazarolja az erőforrásait. A piac pedig párhozamot von a két vállalat között.

(A chartok részletes elemzése a www.chartelemzes.hu oldalon, saját ügyfelek részére elérhető.)
Babics Egon
standard@chartelemzes.hu